tisdag 28 juni 2016

Vinbärskaka

Jag har ena sidan av trädgården full av röda vinbär... supergott! Svärmor brukar komma och plocka av en del som hon använder till fyllning för den supersmarriga marängtårtan som hon brukar göra (min favorittårta btw). Jag har provat att göra tårtan en gång... men nä, hon är mästaren på att göra den. Min blev inte alls bra :-) Jag är verkligen inte bra på att baka!

mugg, muggar, webbutik, webbutiker, webshop, nettbutikk, nettbutikker, annelies design, vinbärskaka, kaka, mjuk kaka, mjuka kakor med bär, vinbär, röda vinbär

Idag kommer svärmor i alla fall hit och fikar och vi ska plocka av lite vinbär... så jag tänkte att jag skulle testa baka en kaka med vinbär som vi kan ha till kaffet i eftermiddag. Jag hittade nämligen ett recept i "Villaliv" som verkade passa mig... för det står nämligen så här "Enklare och godare kaka får du leta efter." Hehe, passar bra för mig. Faktiskt är det så att det är min man som är en hejare på att baka så egentligen skulle jag låtit honom göra den :-) Helt lätt var den faktiskt inte! Det stod att den skulle vara inne i ugnen i 30 minuter, men jag fick ha den inne i minst en timme!! Jag tänkte "Jaha, det var ju typiskt att jag inte ska kunna fixa en enkel kaka"!! Men den blev faktiskt rätt bra efter att ha varit inne en timme (för tjuvsmakat kanten har jag ju så klart gjort).

mugg, muggar, webbutik, webbutiker, webshop, nettbutikk, nettbutikker, annelies design, vinbärskaka, kaka, mjuk kaka, mjuka kakor med bär, vinbär, röda vinbär

Här kommer receptet, som alltså då är taget från "Villaliv":

Mjukseg vinbärskaka 

100 gram smör
3 dl socker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 dl vinbär
mandelspån (det hade jag inte hemma så det uteslöt jag)

1. Sätt ugnen på 175 grader och bröa en form på ca 2 liter
2. Smält smöret och låt det svalna
3. Rör smör, socker, ägg, mjöl och vanilj till en slät smet
4. Häll smeten i den smorda formen och fördela bären över kakan
5. Strö över mandelspån och grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter (fast jag fick ha den inne i ugnen i en timme)

mugg, muggar, webbutik, webbutiker, webshop, nettbutikk, nettbutikker, annelies design, vinbärskaka, kaka, mjuk kaka, mjuka kakor med bär, vinbär, röda vinbär

Ni har väl inte missat att muggarna "Yes" är med i sommarean inne i webbutiken? Halva priset! Länk till webbutiken: www.anneliesdesign.se
mugg, muggar, webbutik, webbutiker, webshop, nettbutikk, nettbutikker, annelies design, vinbärskaka, kaka, mjuk kaka, mjuka kakor med bär, vinbär, röda vinbär

4 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...